۵ نکته مهم در مورد اطمینان دیگ بخار

 

۵ نکته مهم در مورد اطمینان دیگ بخار که بهتر است قبل از خرید دیگ بخار بدانید!

دیگ بخار صنعتی باید کاملاً قابل اطمینان و کارآمد باشد، زیرا باید حرارت مورد نیاز یک مجموعه را تامین کند.

دیگ بخار یک سیستم تحت فشار می ‌باشد که از طریق سوخت‌، گاز طبیعی و حتی برق، آب را به بخار تبدیل نموده و گرمای مورد نیاز برای انجام فرآیند های صنعتی را فراهم می کند.

در تاسیسات تجاری، صنعتی و مسکونی بخار از طریق لوله ‌ها وارد رادیاتور و سایر تجهیزات شده و آن ها را گرم خواهد کرد.

روش ‌های مختلفی به منظور بررسی کارآمد بودن دیگ بخار وجود دارد که امروزه استفاده می‌شود. شما می ‌توانید با انجام این اقدامات از صحیح بودن عملکرد دیگ بخار یا بویلر مطمئن شوید.دیگ های بخار انواع مختلفی مانند دیگ بخار افقی و دیگ بخار گازی دارند که ویژگی های مختلفی نیز دارا می باشند.

۵ نکته بسیار مهمی که برای اطمینان یافتن از عملکرد صحیح دیگ بخار انجام می‌ شود عبارت است از:

  1. نظافت و تمیز کردن دائم بویلر
  2. انجام عمل بلودان بویلر
  3. سطح کیفیت آب ورودی دیگ بخار
  4. عایق کاری صحیح بویلر
  5. حفظ و نگهداری دقیق دیگ بخار

۵ نکته مهم در مورد اطمینان دیگ بخار

۳ اصل برای افزایش کارآمدی دیگ بخار

  • انجام اقدامات پیشگیرانه به طور مداوم: از آن جایی که بویلر ها تحت فشار بسیار بالا، عملکرد خود را نشان می ‌دهند و بخار تولید شده در آن ها نیز بسیار گرم است، انجام اقدامات پیشگیرانه به صورت منظم از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود.

اگر تجربه زیادی در زمینه کار با دیگ ‌های بخار ندارید و مبتدی هستید بهتر است که از تعمیر کردن آن ها بپرهیزید. نشت بخار آب صدمات و آسیب‌ های زیادی را در پی خواهد داشت علی الخصوص چون بویلر ها امکان منفجر شدن را دارند. این امر می ‌تواند خطرات مالی و جانی جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

به طور کلی باید گفت که نگهداری و انجام تعمیرات پیشگیرانه کارایی دستگاه را افزایش می ‌دهد. برای پیروی از طرح ‌های پیشگیرانه باید با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید تا در این مسیر به شما کمک کنند.

  • فهرست بازرسی روزانه بویلر: سطح علم و دانش شما به هر میزانی که باشد انجام بازرسی‌ های روزانه بویلر در جهت کارآمد بودن آن بسیار موثر خواهد بود.

به شما توصیه می‌ کنیم که یک لیست کامل از این اقدامات را تهیه کرده و روزانه به صورت منظم آن ها را بررسی کنید.

خرابی و ناکارآمدی دیگ بخار موجب صدمه و بالا رفتن هزینه ‌ها خواهد شد. برای تهیه این لیست می‌ توانید از کارشناسان و متخصصان مجرب در این زمینه کمک بگیرید.

  • اطمینان از کیفیت آب ورودی دستگاه: یک دیگ بخار تمیز کارایی خوبی دارد. همان طور که پیش تر نیز بیان نمودیم وظیفه اصلی بویلر تبدیل کردن آب به بخار می ‌باشد، بنابراین هیچ گونه روغن و یا نا خالصی نباید در آن مشاهده شود.

وارد شدن آب کثیف به دستگاه علاوه بر این که کارایی و عملکرد آن را به شدت کاهش می ‌دهد موجب افزایش هزینه‌ ها نیز خواهد شد.

آب وارد شده به بویلر باید تحت آزمایش قرار بگیرد تا در صورت داشتن نا خالصی نوع آن نیز مشخص گردد. در این شرایط استفاده از دستگاه تصفیه آب و یا سختی گیر را به شما پیشنهاد می‌ کنیم. استفاده از این دستگاه احتمال ایجاد خوردگی و رسوب در بویلر را به شدت کاهش می ‌دهد.

در نهایت باید گفت که برای اطمینان از عملکرد دستگاه باید به این سه نکته توجه داشته باشید. اولاً اقدامات پیشگیرانه انجام دهید. ثانیاً یک چک لیست از بازرسی‌ های روزانه داشته باشید. ثالثا از سطح کیفیت آب اطمینان حاصل کنید.

۵ نکته مهم در مورد اطمینان دیگ بخار

انواع دیگ بخار

به طور کلی دیگ‌ های بخار به دو گروه واتر تیوب و فایر تیوب تقسیم می ‌شوند.

دیگه فایر تیوب از چند لوله تشکیل شده که در آن ها گاز داغ جریان دارد و اطراف آن را نیز آب احاطه کرده است. دیگه واتر تیوب کاملاً برعکس دیگ فایر تیوب می ‌باشد.

در دیگ واتر تیوب آب درون لوله‌ ها جریان دارد و اطراف لوله را گاز های داغ احاطه نموده است. این دو مورد مهمترین نمونه ‌های بویلر ها هستند، اما به طور کلی دیگ‌ های بخار از جنبه ‌های مختلف دارای نمونه ‌های گوناگونی هستند که عبارتند از:

  • از لحاظ شکل ظاهری به دو گروه افقی و عمودی تقسیم می ‌شوند.
  • از نظر جنس در دو نمونه چدنی و فولادی تولید می ‌شوند.
  • از نظر شکل انتهایی دیگ عقب ‌تر و عقب خشک است.
  • از جنبه میزان فشار در ۳ سطح فشار پایین، فشار متوسط و فشار بالا مشاهده می ‌شود.
  • از نظر دمای دیگ در سه نمونه دمای پایین، دمای متوسط و دمای بالا وجود دارند.
  • به لحاظ نوع سوخت در انواع نمونه ‌های گازی، گازوئیلی، مازوت و چندگانه سوز به چشم می ‌خورد.
  • از نظر مسیر گاز های احتراق در دو نمونه دو پاس و سه پاس وجود دارد.

نکات مهم در خرید دیگ بخار

برای این که بتوانید یک دیگ بخار با بازدهی و کارایی بالا را تهیه کنید باید به برخی نکات مهم در هنگام خرید آن توجه فرمایید.

دارا بودن گواهینامه استاندارد ملی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می ‌باشد تا بتوانید از سطح کیفیت و کارایی بویلر اطمینان حاصل کنید.

همان طور که می‌ دانید امروزه برند های زیادی تولید کننده این بویلر ها هستند، بنابراین شرکت سازنده دیگ بخار می ‌تواند نشان دهنده سطح کیفیت و خدمات مناسب این شرکت باشد.

ظرفیت گرمایشی دیگ‌ های بخار با یکدیگر متفاوت می ‌باشد. شما باید با توجه به شرایط کاری خود دیگ مناسبی را انتخاب کنید تا بتوانید بازدهی بالایی را نیز از آن دریافت نمایید.

قطعاً با افزایش سطح کیفیت بویلر قیمت آن نیز بالا می ‌رود، اما با این وجود شما از پر بازده بودن این محصول مطمئن می ‌شوید.

دستگاهی که انتخاب می‌ کنید باید دارای گارانتی و خدمات پس از فروش باشد تا در صورت مواجه شدن با هر گونه مشکل به راحتی بتوانید با شرکت صحبت کنید تا دستگاه را به صورت کاملاً رایگان تعمیر کنند.

 

× ارتباط در واتساپ